Sådan kobles politik og proces på menneskerettighedsområdet hos Nordic Fruit

Et fællesprojekt om søde kartofler mellem Folkekirkens Nødhjælp og en lokal ugandisk virksomhed har været med til at Nordic Fruit’s politikker og processer er blevet skarpere og mere anvendelige.

Det var Nordic Fruits ønske om at handle ansvarligt og skabe en positiv forandring, der var drivkraften bag projektet mellem en lokal kartoffelavler i Uganda, Folkekirkens Nødhjælp og frugt og grøntimportøren Nordic Fruit. Projektet har været en stejl læringskurve for Nordic Fruit, hvor de blev yderligt opmærksomme på de risici, der ligger skjult i værdikæden, og som man kun ser, når menneskerettighedsbrillerne er på.

Nordic Fruit oplevede, at det ikke altid er nok, at leverandører underskriver en Code of Conduct. Der kan stadig være udfordringer med helt grundlæggende arbejdstagerrettigheder som udbetaling af løn, ansættelser, fyringer og retten til at organisere sig. Derfor er Nordic Fruit de seneste år blevet meget bedre til selv at imødekomme og håndtere udfordringerne.

Erfaringerne med at kortlægge risici i dette projekt, har de nu taget med ind i hele forretningen. Både når det gælder de formelle politikker og processer, men også i generel udvælgelse af leverandører og løbende leverandørdialog om andre varer, som f.eks. import af avocadoer.

Fordele for mennesker

  • Stabile arbejdspladser: Samarbejdet har været med til at skabe over 2.000 arbejdspladser med sikker indkomst og ordentlige arbejdsforholdMindre fysisk slid:
  • Medarbejderne på fabrikken får viden om, hvordan de passer godt på sig selv
  • Mulighed for uddannelse. Fordi Nordic Fruit er med til at sikre ordentlige løn- og arbejdsforhold, får de ansatte mulighed for at sende deres børn i skole. Dermed respekteres retten til uddannelse, og risikoen for ekstrem fattigdom og børnearbejde reduceres.

Nordic Fruit om forretningsfordelene ved at arbejde med menneskerettigheder

“Dagligvarehandlen og andre kunder har et stigende fokus på ansvarlighed, så det er et enormt forretningsmæssigt incitament. Vores arbejde med samfundsansvar er struktureret og formaliseret. F.eks. besøger vi altid en leverandør, før vi handler sammen, ellers er der for mange faldgrubber. Det ved vores kunder, og derfor har de tillid til os.”

Torben Lyngholm Ullergaard, Direktør, Nordic Fruit

Scroll til toppen