Miild kommunikerer transparent om udfordringer med palmeolie
Miild er et ungt dansk beauty brand, som har en mission om at skabe skønhedsprodukter, der ikke er til skade for hverken mennesker eller kloden. Bæredygtig produktion har været et mål fra starten og Miild har store kvalitetskrav til deres produkter, som er certificeret af AllergyCertified, Svanemærket og ECOCERT.
Særligt brugen af palmeolie har været en udfordring, da fremstillingen af palmeolie indebærer en række miljø-og klimapåvirkninger såsom afskovning og CO2 udledninger. Derfor stiller Miild krav om, at den anvendte palmeolie skal være RSPO-certificeret med krav til en mere bæredygtig produktion. Miild kommunikerer transparent og detaljeret om udfordringerne ved palmeolie, og brandets egen handlingsplan og status på arbejdet. Selvom Miild ikke er i mål, er der gode fortællinger at hente i arbejdet, og transparensen giver værdi, fordi forbrugeren ser Miild som en virksomhed, der prøver at gøre det rigtige.
Miild stræber mod, at alle deres produkter skal være veganske, og at råvarer baseret på palmeolie skal være certificeret af Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO). Miild oplever både producenter, der er meget samarbejdsvillige og stiler mod større bæredygtighed, og nogle som er tunge at danse med. I det hele taget er palmeoliespørgsmålet meget komplekst og for stort til at Miild kan håndtere det alene – derfor har Miild tilsluttet sig Dansk Alliance for Ansvarlig Palmeolie.
Miild anbefaler da også virksomheder, der stiler mod større bæredygtighed, at søge hjælp gennem netværk eller andre virksomheder, som har gode erfaringer. Derfra kan man tage udfordringerne et skridt ad gangen og i fællesskab bidrage til at flytte industrien mod en mere bæredygtig fremtid.
Fordele for miljø, klima og mennesker:
- RSPO-certificeringen kræver at natur, dyreliv, lokalsamfund og arbejdere beskyttes i produktionen af palmeolie.
- Palmeolie er meget areal-effektiv, så det er oftest bedre at kræve bæredygtig palmeolie end at erstatte det med andre olier, der kræver mere areal, hvilket kan lede til fældning af regnskov.
“Risikovurdering er helt grundlæggende for vores forretningsmodel, og det giver gode resultater. Ved at mindske risikoen ved at handle med lande i konflikt giver vi et bidrag til at skabe indkomst, arbejdspladser og fred og får samtidig kvalitetsprodukter frem til danske forbrugere.””Når der skrives negativt om palmeolie i medierne, spreder det sig. Men så er det vigtigt at være transparent, for så vil forbrugeren se Miild som en virksomhed, der prøver at gøre det rigtige. Det tager længere tid at fortælle og forklare, men det gør brandet unikt.”
Kaspar Sundmark, Quality & Certification Manager, Miild.