Fortæl om hvordan I gør

Kommunikation

Dette skridt dækker virksomhedens pligt til at dele resultaterne af en due diligence-indsats. OECD og FN stiller krav om, at virksomheder rapporterer om deres risiko for negativ indvirkning på mennesker og miljø.

Fortællingerne om menneskerettigheder, miljø og klima handler både om at promovere det, I gør godt, men også om at dele jeres udfordringer. Fortæl åbent om, hvilke udfordringer og risici, I møder med jeres kerneforretning og aktiviteter, og del gerne, hvordan I håndterer udfordringerne i jeres daglige arbejde.

Arbejdet med menneskerettigheder og miljø er en proces, som I løbende vil blive bedre til. Der er en forventning om, at I arbejder målrettet med området, og at I kan dokumentere jeres valg – men ingen forventer, at I er perfekte eller har styr på alle risici fra dag et.

Husk derfor også, at kommunikere helt klart om jeres mål, hvordan I vil nå dem og hvilke resultater, I forventer.

Inspiration: Sådan kan I kommunikere:

  • Løbende dialog med interessenter såsom enkeltpersoner, relevante grupper, lokalsamfund og organisationer
  • I en særskilt sektion på jeres hjemmeside, som opdateres løbende, alt fra ½ side til en længere fortælling
  • Inkludér processen i strategiske dokumenter og i beskrivelsen af jeres kerneforretning
  • Udgiv en selvstændig bæredygtighedsrapport om jeres arbejde
  • Fortæl det hele som en del af årsrapporten
  • Offentliggør jeres menneskerettigheds-, miljø- og klimapolitik og Code of Conduct og fortæl om det
  • Brug certificeringers logoer, vær dog opmærksom på, at der kan være strenge krav for brug
  • Fortæl løbende om jeres arbejde – både op- og nedturene – på jeres SoMe-kanaler eller i nyhedsbreve.

    Er der tale om en særlig alvorlig risiko, er det vigtigt at:
  • Kommunikere via personlige møder eller åbne fora
  • Holde konsultationer med påvirkede interessenter

TIP: Vær transparent

Næsten alle virksomheder har udfordringer med due diligence for menneskerettigheder og miljø i deres værdikæder.

Det er vigtigt, at I er transparente i jeres kommunikation og fortæller åbent og ærligt om udfordringerne.

TIP: Vær obs på regler om markedsføring af bæredygtighed

Der er nye danske og internationale regler for brug af miljø- og etiske påstande i markedsføringen, og f.eks. reklamere med ”bæredygtig”, ”grøn” eller ”klimavenlig” . I Danmark er det Forbrugerombudsmanden, der fører tilsyn med markedsføringen. Se Forbrugerombudsmandens Kvikguide om miljømarkedsføring.  

Rapporteringsstandarder

Vi har samlet en række værktøjer og guides, som kan hjælpe jer til at lave en god rapport:

Global Reporting Initiative

UN Guiding Principles Reporting Framework

Rapporteringsstandarder fra EU (udkast fra EFRAG)

UN Global Compacts Communications on Progress 

Sådan fortæller andre SMV’er om deres arbejde med menneskerettigheder og miljø

Nordic Fruit: En kort video

Nordic Fruit fortæller i en kort informationsvideo om deres projekt i Uganda med Folkekirkens Nødhjælp.

Gasa Nord Grønt: En del af CSR-politikken

Gasa Nord Grønt kommunikerer om deres indsats for mennesker som en del af deres CSR-politik “God social praksis”.

warfair: Due diligence-rapporter og mødereferater

warfair offentliggør alle due diligence-rapporter og referater fra møder i den uafhængige Etiske Komité på deres hjemmeside.

Miild: Udfordringer, status og handlingsplan

Kosmetikbrandet Miild fortæller på deres hjemmeside om udfordringerne med miljøpåvirkning fra produktionen af palmeolie og hvordan de som SMV og medlem af Dansk Alliance for Ansvarlig Palmeolie arbejder for at bruge segregeret certificeret palmeolie i deres produkter. 

BM Silo: Erfaringer fra arbejdet med Verdensmål

Den danske agro-produktionsvirksomhed BM Silo fortæller om deres proces i arbejdet med Verdensmål på deres hjemmeside. De dokumenterer, hvordan de kom frem til deres fokus og prioriteringer, og hvordan de har indarbejdet dem i virksomhedens strategi.

Om denne guide

Denne guide henvender sig til små- og mellemstore virksomheder – dvs. virksomheder med 2 til 250 ansatte, på tværs af brancher. Due diligence for menneskerettigheder er relevant, uanset om I er på B2C- eller B2B-markedet, importerer, eksporterer eller har egen produktion i Danmark.

Guidens formål er at hjælpe SMV’er i deres arbejde med due diligence for menneskerettigheder, miljø og klima – uanset virksomhedens størrelse og ressourcer. I guiden er der både inspiration til, hvor I skal starte, og hvordan I kan styrke jeres nuværende processer.

Guiden er udarbejdet af Etisk Handel Danmark. En første version af guiden - fokuseret på menneskerettigheder og målrettet fødevareklyngen - blev udarbejdet  i samarbejde med Landbrug & Fødevarer og Arla, medfinansieret af Erhvervsstyrelsen.

Guiden må ikke ændres, reproduceres eller oversættes uden forudgående skriftlig aftale med Etisk Handel Danmark. Brug af guiden i undervisningssammenhæng må kun ske med klar kreditering af Etisk Handel Danmark, herunder med tydelig logoangivelse.

Gør som 1308 andre

bæredygtighedsnørder

Bliv klogere på at gøre din virksomhed eller organisation (endnu) mere bæredygtig og ansvarlig.

Få nyheder, viden og arrangementer i din mailbox.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Scroll til toppen