Cases fra virksomheder
Sinatur Hotel & Konference: Bæredygtighed handler om både valg og fravalg
Sådan fokuserer Ørsted på due diligence og håndterer mulige risici
Sådan kobles politik og proces på menneskerettighedsområdet hos Nordic Fruit
By Malene Birger bruger materialeguide til overblik og prioritering
Miild kommunikerer transparent om udfordringer med palmeolie
SKAGERAK: Konkrete målinger giver et værdifuldt overbliks
Sådan håndterede en norsk SMV i fødevarebranchen oprejsning
Letz Sushi tænker først certificering, så pris
Løbende opfølgning hos Gasa Nord Grønts 55 gartnerier
Om denne guide
Denne guide henvender sig til små- og mellemstore virksomheder – dvs. virksomheder med 2 til 250 ansatte, på tværs af brancher. Due diligence for menneskerettigheder er relevant, uanset om I er på B2C- eller B2B-markedet, importerer, eksporterer eller har egen produktion i Danmark.
Guidens formål er at hjælpe SMV’er i deres arbejde med due diligence for menneskerettigheder, miljø og klima – uanset virksomhedens størrelse og ressourcer. I guiden er der både inspiration til, hvor I skal starte, og hvordan I kan styrke jeres nuværende processer.
Guiden er udarbejdet af Etisk Handel Danmark. En første version af guiden - fokuseret på menneskerettigheder og målrettet fødevareklyngen - blev udarbejdet i samarbejde med Landbrug & Fødevarer og Arla, medfinansieret af Erhvervsstyrelsen.
Guiden må ikke ændres, reproduceres eller oversættes uden forudgående skriftlig aftale med Etisk Handel Danmark. Brug af guiden i undervisningssammenhæng må kun ske med klar kreditering af Etisk Handel Danmark, herunder med tydelig logoangivelse.