By Malene Birger bruger materialeguide til overblik og prioritering

Hvordan kommunikerer man miljømæssige ambitioner til leverandøren? 

Læs hvordan By Malene Birger bruger en løbende opdateret ’materiale-guide’ til at sikre retning og forståelse både internt og hos leverandøren. 

By Malene Birger er et internationalt modebrand, som sælger designertøj og accessoires. For brandet er kvalitet og design vigtige pejlemærker i deres rejse mod at blive mere bæredygtige.  

Et vigtigt grundlag for By Malene Birger er bæredygtighedsarbejde er virksomhedens ’materialeguide’, som anvendes som kommunikationsredskab – både for at sikre enighed internt og for at skabe forståelse for BMBs ambitioner hos leverandørerne. Med materialeguiden, som opdateres halvårligt, prioriteres fokusområder baseret på materialeforbruget og en risikovurdering af de forskellige materialer, sådan at virksomheden kan udarbejde handlingsplaner og gennemføre leverandørdialog for de bæredygtighedsmæssigt væsentligste materialer.   

Et eksempel på indsatsen er læder. Materialet udgør en relativ lille del af BMBs materialeforbrug, men virksomheden har alligevel tilsluttet sig The Leather Working group (LWG), som både giver øget indsigt og bidrager til, at virksomheden kan fokusere sin sourcing. I sammenhæng med materialeguiden blev formuleret en målsætning om, at læder skal sources gennem LWG auditerede garverier, ligesom materialeguiden kommunikerer ønsket om at implementere bedre garvningsmetoder.  

By Malene Birger anbefaler andre virksomheder at få overblik over værdikæden og identificere ét område til en helhjertet indsats. Det er bedre at lykkedes med én ting end at starte fem tiltag og ikke rigtig lykkes med nogen af dem. I forhold til leverandørsamarbejdet anbefales det at være nysgerrig og stille spørgsmål, for det er ofte leverandøren som sidder med den relevante ekspertviden.

Fordele for miljøet

  • Mindre miljøpåvirkning: de materialer, hvor forbruget er størst og miljøpåvirkningen værst prioriteres højt.
  • Mere miljøvenlige materialer over tid: Med jævnligt opdaterede handlingsplaner for hvert enkelt materialeområde, hæves kravene løbende.
  • Udfasning af de mest skadelige materialer: De materialer, hvor der ikke er udsigt til tilstrækkelige miljømæssige forbedringer udfases.

”Samarbejdet med vores vigtigste leverandør betød, at vi udviklede en fælles forståelse og viden om bl.a. dokumentation i værdikæden, som vi har kunnet bruge i den videre dialog med alle vores andre leverandører.” 

Mette Tvilling, Head of CSR and Sustainability, By Malene Birger.

Gør som 1308 andre

bæredygtighedsnørder

Bliv klogere på at gøre din virksomhed eller organisation (endnu) mere bæredygtig og ansvarlig.

Få nyheder, viden og arrangementer i din mailbox.

Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Scroll til toppen